بورس و بازارهای مالی

ارز دیجیتال چیست و چرا می خریم؟

ارز دیجیتال چیست و چرا می خریم؟

در این مقاله قصد داریم، بررسی کنیم که ارز دیجیتال چیست؟ و چرا باید ارز دیجیتال بخریم؟ ارز دیجیتال یک نوع پول دیجیتال به حساب می‌ آید که ایجاد آن مبتنی بر علم رمزنگاری بوده است. اکثر ارزهای دیجیتال موجود در دنیا از بلاکچین بهره می ‌گیرند.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال که با نام کریپتوکارنسی هم معروف است، نوعی پول دیجیتال است که با کمک روش‌ های مختلف رمز گذاری و رمز گشایی درست می ‌شود. وقتی که بر روی ارز دیجیتال رمزنگاری صورت می‌ پذیرد، دیگر امکان جعل آن از بین می ‌رود.

ویژگی هایی که هر ارز دیجیتال باید داشته باشد

ارز دیجیتال باید دارای سه ویژگی اصلی باشد:

  1. اولاً هر ارز دیجیتالی باید غیرمتمرکز باشد. منظور ما از غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال این است که این نوع ارزها توسط هیچ موسسه یا سازمان یا گروه و یا فردی کنترل و مدیریت نمی‌ شوند. در صورتی که فردی بخواهد ارزهای دیجیتال خود را به فرد دیگری انتقال دهد، وجود هیچ واسطه‌ ای بین آن ها نیاز نیست. یعنی نه نیازی هست که حساب بانکی افتتاح شود و نه به سازمان یا موسسه دیگری نیاز است.
  2. ثانیاً هر ارز دیجیتالی باید دارای شفافیت کامل باشد. یعنی هیچ چیز مخفی نباید در ارز دیجیتال وجود داشته باشد.
  3. ثالثاً هر ارز دیجیتالی باید تغییر ناپذیر باشد.

روش های ایجاد یک ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال که به آن ها رمز ارز هم گفته می‌ شود، از روش‌ های مختلفی درست می‌ شوند و پخش می ‌گردند. بعضی از انواع ارزهای دیجیتال مانند ارز دیجیتال بیت کوین که معروف ‌ترین ارز دیجیتال هم هست توسط ماینینگ به دست می‌ آیند ولی برخی دیگر از انواع ارز دیجیتال، از قبل استخراج شده هستند و به صورت آماده در شبکه قرار گرفته اند.

همه ارزهای دیجیتال بر روی فناوری دفتر کل توزیع شده ایجاد گشته‌ اند. یکی از موارد مهم دفتر کل توزیع شده، فناوری بلاک چین می ‌باشد که بیشتر ارزهای دیجیتال معروف از آن بهره می ‌برند. مزیت فوق العاده این بلاکچین ‌ها این است که همه افراد می ‌توانند همه تراکنش ‌های انجام شده را در آن مشاهده کنند. چه افرادی که درون شبکه هستند و چه افراد خارج از شبکه.

دلیل شکل‌ گیری ارزهای دیجیتال

افرادی که به دنبال ایجاد ارزهای دیجیتال بودند چند دلیل زیر را برای کار خود برمی ‌شمردند:

  • اولین دلیل آن ها رفع مشکل اعتماد به شخص یا گروه ثالث بود.
  • دومین دلیل آن ها نیز برطرف کردن مشکل دوبار خرج کردن بود.

وقتی که ما کارهای مختلف مربوط به پول یعنی کارهایی مثل انتقال و نگهداری پول را به کمک بانک ‌ها انجام می ‌دهیم، در واقع به آن ها اعتماد می ‌کنیم. در صورت استفاده از ارزهای دیجیتال، اعتماد به اشخاص یا گروه ‌های ثالث از بین می ‌رود و بدون نیاز به بانک، همه معاملات انجام می ‌گیرد و نگهداری دارایی ‌ها نیز در کیف شخصی شما خواهد بود نه در حساب ‌های یک بانک خاص.

همچنین با کمک ارزهای دیجیتال، مشکل دوبار خرج کردن هم وجود نخواهد داشت. یعنی هر فرد می ‌تواند تاریخچه تراکنش ‌ها را بررسی کند و جلوی تقلب را بگیرد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا مشکل دو بار خرج کردن در بانک‌ ها و سیستم ‌های مالی سنتی وجود دارد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در بانک های سنتی نیز، با بررسی موجودی ‌ها این مشکل برطرف می‌ شود.

تاریخچه ارز دیجیتال

ارز دیجیتال قدمت زیادی ندارد. در واقع قدمت آن به سال ۲۰۰۸ میلادی برمی ‌گردد. اولین ارز دیجیتال هم بیت کوین بود که ایده آن در سال ۲۰۰۸ میلادی مطرح شد ولی در سال ۲۰۰۹ میلادی اولین بیت کوین استخراج شد.

نحوه کار ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال از روش های مختلفی به منظور اجرای تراکنش ‌های خود استفاده می ‌کنند. مثلاً ارز دیجیتال بیت کوین از مدل اثبات کار بهره می ‌گیرد. در مدل اثبات کار، استخراج کنندگان و یا همان ماینرها به تایید تراکنش ‌ها می ‌پردازند. به این مدل‌ های مختلف، الگوریتم ‌های اجماع گفته می‌ شود. به ببان ساده ‌تر، الگوریتم ‌های اجماع شیوه تایید کردن و یا تایید نکردن یک تراکنش را در شبکه با توافق جمعی مشارکت کنندگان آن شبکه مشخص می ‌کنند.

مسئولیت نظارت بر شبکه

تامین امنیت ارزهای دیجیتال و نظارت بر شبکه ارزهای دیجیتال بر عهده نودها است. انتخاب نودها در شبکه ‌های مختلف با ساز و کارهای متنوعی صورت می‌ پذیرد. به عنوان نمونه در ارز دیجیتال بیت کوین، ماینرها همان نودها هستند. در بعضی از ارزهای دیجیتال مانند ارز دیجیتال ترون، نود‌ها با انتخابات مشخص می ‌شوند. در بعضی از ارزهای دیجیتال هم این گونه است که هر فردی که مقداری از سکه ‌های خود را در شبکه قفل کند، می ‌تواند خود را به عنوان نود معرفی کند و درباره تراکنش‌ ها اعمال نظر نماید.

چرا باید ارز دیجیتال بخریم؟

ارزهای دیجیتال با پول ‌های معمولی چندین تفاوت دارند که ما را تشویق می کنند که ارز دیجیتال بخریم. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که همه ارزهای دیجیتال مثل هم نیستند و به همین دلیل، تفاوت‌ های آن ها نیز با پول‌ های معمولی می‌ تواند کمی متغیر باشد. تفاوت های کلی ارزهای دیجیتال با پول ‌های معمولی عبارت هستند از:

  1. حفظ محرمانگی در ارزهای دیجیتال؛ مشخصه دیگر ارزهای دیجیتال این است که آن ها ناشناس و یا نیمه ناشناس هستند. این در حالی است که در حساب ‌های بانکی، هیچ چیز ناشناسی وجود ندارد. مثلاً اگر شما یک حساب یا کارت بانکی دارید، کاملاً مشخص است که آن حساب یا کارت متعلق به شما است ولی آدرس کیف پول شما که نقش همان کارت یا حساب بانکی را برای شما ایفا می ‌کند، هیچ ربطی به اطلاعات هویتی شما ندارد. آدرس کیف بانکی متشکل از یک سری از حروف و اعداد است.
  2. فرامرزی بودن ارزهای دیجیتال؛ مشخصه سوم ارزهای دیجیتال، فرامرزی بودن این نوع ارزها است. می دانید که کشورهای مختلف دارای پول‌های ملی مختلفی هستند ولی ارزهای دیجیتال متعلق به هیچ کشور خاصی نیستند و در نتیجه شما اگر بخواهید ارز دیجیتال خود را به فرد دیگری در هر جای دنیا انتقال دهید، این کار در چند دقیقه صورت می‌ پذیرد. این در حالی است که انتقال پول به کشورهای مختلف می‌ تواند تا چند روز هم طول بکشد.
  3. امنیت بالای رمزارزها؛ چهارمین مشخصه ارزهای دیجیتال، امنیت بالای آن ها است. در واقع هش به اشتراک گذاشته شده به وسیله افراد مختلف، امنیت تراکنش ‌های درون شبکه ‌ای را برآورده می ‌کند. از طرف دیگر خود افراد هم می ‌توانند به کمک سیستم رمزنگاری، پول‌ های دیجیتال خود را کنترل کنند و افراد دیگر حق دسترسی به آن ها را نداشته باشند.
  4. انحصاری نبودن ارزهای دیجیتال؛ ویژگی پنجم ارزهای دیجیتال هم این است که انحصاری نیستند. در واقع استفاده از ارزهای دیجیتال مختلف نیازی به اجازه گرفتن از هیچ فرد یا گروه یا نهاد و سازمانی ندارد و هر فردی می ‌تواند همه تاریخچه تراکنش ‌ها را دانلود کند و بدون این که نیازی داشته باشد از جایی کسب اجازه کند، ارزهای دیجیتال را به این و آن ارسال کند.

انواع ارزهای دیجیتال

به غیر از ارز دیجیتال بیت کوین، سایر ارزهای دیجیتال را می‌ توان به دو گروه آلت کوین ‌ها و توکن ‌ها دسته ‌بندی نمود. آلت کوین‌ ها که به نام کوین‌ ها هم معروف هستند، هر یک دارای بلاک چین منحصر به فردی برای خود هستند، ولی توکن‌ ها دسته دیگری از انواع ارزهای دیجیتال می ‌باشند، که بر روی یک بستری مثل ویوز درست شده اند. برای مطالعه بیشتر درباره انواع ارز دیجیتال جدید، مقاله معرفی ارزهای دیجیتال جدید را در سایت آراد کتاب بخوانید.

ارز دیجیتال نوع جدیدی از پول است،

که شما می توانید آن را بخرید و در آن سرمایه گذاری کنید. ارزهای دیجیتال، ویژگی های بسیار مفیدی دارند ولی با این وجود، ریسک خرید آن ها هم بسیار بالا است و باید با نهایت دقت و با علم کافی وارد این حوزه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *