بورس و بازارهای مالی

خرید زعفران در بورس کالا

خرید زعفران در بورس کالا

در این مقاله قصد داریم راجع به خرید زعفران در بورس کالا و روش سرمایه گذاری در زعفران مطالبی را بیان کنیم. در ابتدای مقاله مطالبی را در مورد عوامل موثر بر قیمت زعفران ذکر می کنیم. سپس مفهوم خرید زعفران در بورس کالا را توضیح می دهیم. روش های خرید زعفران در بورس کالا نیز، در ادامه این مقاله توضیح داده می شوند. پس از آن، به سراغ فواید خرید زعفران در بورس کالا می رویم. در انتهای مقاله نیز، معایب خرید زعفران در بورس کالا را بررسی خواهیم کرد.

عوامل موثر بر قیمت زعفران

قیمت زعفران به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال نوسانات قیمت ارز، تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت این ماده ارزشمند دارد. به هر میزانی که قیمت ارزهای مختلف به خصوص قیمت دلار در برابر ریال افزایش پیدا کند به همان تناسب نیز قیمت ماده زعفران افزایش پیدا خواهد کرد. فاکتورهای دیگری مانند میزان تولید و تقاضای زعفران هم تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت آن دارند.

عوامل موثر بر قیمت زعفران

مفهوم خرید زعفران در بورس کالا

خرید زعفران در بورس کالا یک فرآیند اقتصادی است که به صورت اینترنتی و  یا به صورت حضوری انجام می ‌شود. در این فرآیند، شما می‌ توانید زعفران را از تولید کنندگان و یا ازعرضه ‌کنندگان مختلف خریداری کنید. برای خرید زعفران در بورس کالا می ‌توانید به سایت و یا همان سامانه بورس کالا مراجعه کرده و از طریق آن ‌ها سفارش خود را ثبت کنید. راه دیگر خرید زعفران در بورس کالا نیز این است که مستقیماً با فروشندگان مرتبط تماس بگیرید.

روش های خرید زعفران در بورس کالا

به منظور خرید زعفران از بورس کالا، می ‌توانید از چهار روش زیر استفاده کنید:

  1. روش گواهی سپرده کالایی؛
  2. روش قرارداد آتی؛
  3. روش اختیار معامله؛
  4. روش صندوق زعفران.

روش گواهی سپرده برای خرید زعفران از بورس کالا

گواهی سپرده به اوراق بهاداری گفته می ‌شود، که دارنده آن می ‌تواند ادعا کند، که به میزان مشخصی از یک کالا، مالکیت دارد. این گواهی دارای یک پشتوانه است و آن پشتوانه هم چیزی نیست؛ جز قبض انبار استاندارد که به وسیله انبارهایی که بورس آنها را تایید کرده است؛ صادر می ‌شود. گواهی سپرده زعفران هم، یک نوع گواهی سپرده کالا است.

می ‌توانیم به صورت ساده این طور بیان کنیم که وقتی یک فرد گواهی سپرده زعفران در اختیار دارد، مالک مقدار معینی زعفران است. یک عدد گواهی سپرده زعفران نشان دهنده یک گرم زعفران است. یعنی به عنوان مثال وقتی فردی ۱۰ عدد گواهی سپرده زعفران داشته باشد، مالک ۱۰ گرم زعفران است. با این وجود باید به این نکته هم توجه داشته باشید، که حداقل بایستی ۵۰۰ عدد گواهی سپرده زعفران داشته باشید، تا بتوانید زعفران را از انبارها درخواست کنید.

روش گواهی سپرده برای خرید زعفران از بورس کالا

شاید برای شما سوال پیش بیاید که برای خرید گواهی سپرده زعفران چه کار باید بکنید. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما می ‌توانید با داشتن کد بورسی به سایت مربوط به کارگزاری خود وارد شوید و نماد گواهی سپرده زعفران را جستجو کنید و پس از این که این نماد را پیدا کردید به خرید میزان مشخصی از آن اقدام کنید.

روش قرارداد آتی برای خرید زعفران از بورس کالا

به منظور خرید زعفران از طریق بورس می ‌توانید، از قراردادهای آتی زعفران استفاده کنید. قرارداد آتی نوعی قرارداد است، که طی آن دو نفر به عنوان فروشنده و خریدار با هم عهد می ‌بندند، که میزان مشخصی از یک کالای خاص را با هم معامله کنند. در قرارداد آتی، موارد زیر بین فروشنده و خریدار توافق می ‌شود:

  • قیمت کالا؛
  • کیفیت کالا؛
  • زمان انجام معامله؛
  • مکان انجام معامله.

قرارداد آتی زعفران هم یکی از انواع قراردادهای آتی لست که طی آن فروشنده و خریدار به توافق می ‌رسند که میزان مشخصی از زعفران را با هم معامله کنند. در این قرارداد هم دقیقاً زمان انجام معامله و قیمت معامله مشخص می شود.

بازار آتی محبوبیت بسیار زیادی خصوصاً در بین افراد پر ریسک دارد. بازار آتی زعفران هم، جزء محبوب‌ ترین بازارهای آتی است؛ چرا که نوسانات قیمتی زعفران بسیار زیاد است و افرادی که در بازار آتی زعفران سرمایه‌ گذاری می‌ کنند؛ می ‌توانند سود بسیار زیادی برای خود کسب کنند.

جذابیت بازار آتی کالاهای مختلف، از جمله بازار آتی زعفران این است، که شما می‌ توانید یک کالا را با قیمت امروز و حتی کمتر از آن خریداری کنید؛ ولی آن را مثلاً یک ماه دیگر تحویل بگیرید. امکان دارد قیمت آن کالا یک ماه دیگر، افزایش بسیار زیادی پیدا کرده باشد و شما سود بسیار زیادی کسب کنید. البته خریداران در بازار آتی کالاهای مختلف، از جمله بازار آتی زعفران، حتی از کاهش قیمت ها هم می توانند سود به جیب بزنند.

روش اختیار معامله برای خرید زعفران از بورس کالا

روش آخر برای خرید زعفران از بورس کالا، روش اختیار معامله برای خرید زعفران از بورس کالا است. این نوع قراردادها هم مثل قراردادهای آتی دارای ویژگی اهرمی هستند. روش اختیار معامله نوعی قرارداد است، که بین خریدار و فروشنده بسته می شود و براساس آن خریدار قرارداد، حق دارد که میزان مشخصی از دارایی نوشته شده در قرارداد را با قیمت مشخص و در زمانی معین بخرد و یا این که بفروشد. دقت کنید که در این جا گفتیم خریدار حق دارد و از الزام و تعهد او صحبتی به میان نیاوردیم.

روش اختیار معامله برای خرید زعفران از بورس کالا

روش صندوق زعفران برای خرید زعفران از بورس کالا

همان طور که می دانید صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، یکی از راه های سرمایه گذاری افراد مختلف هستند. اگر بخواهیم مفهوم صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری را، به صورت ساده بیان کنیم، باید بگوییم که سرمایه‌ گذاری افراد در بورس به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود. سرمایه گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، روش غیر مستقیم سرمایه‌ گذاری در بورس هستند که ریسک کم تری نسبت به روش مستقیم دارند.

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری هم انواع مختلفی دارند که یکی از انواع آن ها صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری کالایی هستند. منظور از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری کالایی، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری هستند که دارایی تحت مدیریت آن ها، گواهی سپرده‌ها و همچنین اوراق بهادار کالای معینی هستند. در کشور ما دو نوع از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری کالایی وجود دارند که یکی از آن ها صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه است و دیگری نیز صندوق‌ سرمایه گذاری زعفران می باشد.

فواید خرید زعفران در بورس کالا

خرید زعفران در بورس دارای مزایای زیادی است. فواید خرید زعفران در بورس کالا عبارت هستند از:

  1. امکان دسترسی به بازار جهانی؛ اولین فایده خرید زعفران در بورس این است، که شما می توانید به بازارهای جهانی نیز دست پیدا کنید. با این روش، امکان خرید زعفران از تولیدکنندگان مختلف، در جای جای دنیا فراهم می شود. بنابراین دسترسی به بازار جهانی زعفران، از مزایای خرید زعفران در بورس کالا است
  2. تنوع و انعطاف پذیری؛ خرید زعفران در بورس به شما این امکان را خواهد داد، که از بین انواع مختلف زعفران، بهترین و مرغوب ترین و موردپسندترین گزینه را انتخاب کنید. از سوی دیگر با این روش خرید زعفران، انعطاف پذیری در تعیین قیمت و شرایط خرید هم، برای شما وجود خواهد داشت.

معایب خرید زعفران در بورس کالا

هرچند خرید زعفران در بورس کالا، دارای مزایای بسیار زیادی است؛ ولی به هر حال این روش هم خالی از عیب نیست. معایب خرید زعفران در بورس کالا شامل موارد زیر هستند:

  • مشکلات احتمالی در کیفیت؛ اگرچه انتخاب از بین انواع مختلف زعفران یک مزیت است؛ اما همین مزیت هم از طرف دیگر می ‌تواند، یک عیب به حساب بیاید. در واقع مشکلاتی، مانند ناهمواری در کیفیت و استاندارد زعفران خریداری شده، می توانند به دلیل همین تنوع زیاد به وجود بیایند. البته شما با بالا بردن دقت خود در هنگام خرید زعفران در بورس کالا، می توانید بر این مشکل غلبه کنید و زعفران مورد پسند خود را خریداری کنید.
  • پیچیدگی در فرآیند؛ برای افرادی که با بازارهای مالی آشنا نیستند، فرآیند خرید زعفران از طریق بورس کالا ممکن است پیچیده به نظر برسد. بدیهی است که با افزایش اطلاعات خود می توانید، به سادگی به خرید زعفران در بورس کالا بپردازید و دیگر هیچ مشکلی در انجام این کار نداشته باشید. شما می توانید با مطالعه مقاله مراحل و آموزش دریافت کد بورس کالا، در سایت آراد کتاب اولین قدم را در این راه بردارید.

زعفران یکی از مهم ترین و حساس ترین کالاهای صادراتی کشور ایران است و امکان خرید زعفران در بورس کالا هم وجود دارد؛ البته معمولا هدف افراد از خرید زعفران از طریق بورس کالا، سرمایه گذاری است نه مصرف شخصی. در این مقاله درباره روش سرمایه گذاری در زعفران از طریق بورس کالا صحبت کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *