بورس و بازارهای مالی

صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

در این مقاله قصد داریم درباره صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن، توضیحاتی ارائه دهیم. امروزه چندین نوع صندوق سرمایه ‌گذاری به وجود آمده است (برای مطالعه بیشتر، کتاب صندوق های سرمایه گذاری را مطالعه کنید) و افرادی که می ‌خواهند در بازارهای مالی مختلف، سرمایه ‌گذاری کنند می ‌توانند با تحمل ریسک کمتری، سرمایه خود را در اختیار این صندوق ‌ها قرار دهند و از تجربه و دانش کارشناسان حاضر در این صندوق‌ ها بهره ببرند. صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن هم یکی از این صندوق ها است.

در این مقاله ابتدا دلیل ایجاد این نوع صندوق را بررسی می کنیم. سپس با مفهوم صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن آشنا خواهیم شد و پس از آن نیز فواید این نوع صندوق را ذکر می کنیم.

دلیل ایجاد صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

می دانید که کشور ما در چند دهه اخیر و خصوصاً در چند سال اخیر با تورم افسار گسیخته ‌ای مواجه بوده است. این تورم در بخش ‌های مختلف از بخش مسکن گرفته تا بخش خودرو و حوزه مواد خوراکی و حوزه پوشاک و حوزه هزینه خدمات مختلف و غیره، خود را نشان داده است. بنابراین همواره قشرهای مختلف مردم ایران به دنبال این بوده اند که به جای نگهداری پول نقد، سرمایه خود را در بخشی سرمایه ‌گذاری کنند که با تورم و حتی جلوتر از تورم حرکت کند و سرمایه آن ها بی ‌ارزش و کم ارزش نشود.

سرمایه ‌گذاری در حوزه مسکن یکی از بی درد سرترین و پر بازده ‌ترین حوزه ها در چند دهه اخیر بوده است. مردم ایران به خوبی می‌ دانند که اگر پول و دارایی خود را صرف خرید مسکن کنند حتماً سود خواهند کرد و از قافله پرسرعت تورم عقب نخواهند ماند (پیشنهاد مطالعه کتاب: پیش بینی برای ثروت آفرینی با املاک و مستغلات).

مشکلی که در این جا وجود دارد این است که مسکن، یک کالای ارزان قیمت یا یک کالای با قیمت متوسط نیست بلکه خرید مسکن نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد. این امر هم باعث می ‌شود که بسیاری از سرمایه‌ گذاران خرد، قید سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن را بزنند و از این فرصت فوق العاده، بی ‌نصیب بمانند.

همین دلیل یعنی امکان سرمایه ‌گذاری سرمایه‌ گذاران خرد در بازار مسکن، باعث شده است که صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن به وجود بیاید. این صندوق‌ ها امکان سرمایه ‌گذاری با پول‌ های کم و متوسط را در بخش مسکن برای سرمایه‌ گذاران خود فراهم می ‌کنند.

دلیل ایجاد صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

مفهوم صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن یک نوع صندوق مالی است که پول‌های مردم را جمع آوری می‌ کند و با مدیریت هوشمندانه ‌ای که دارد و با کمک کارکنان باتجربه و بادانش خود، پول‌ های جمع شده را در حوزه مسکن سرمایه‌ گذاری می‌ کند و در نتیجه، با بالا رفتن قیمت مسکن در کشور، ارزش دارایی‌ های سرمایه‌ گذاران این صندوق ‌ها نیز به همان تناسب رشد می‌ کند.

در واقع وقتی که یک فرد نمی ‌تواند یک مسکن کامل برای خود خریداری کند، می ‌تواند با سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن، مثلاً به اندازه ۳ متر مسکن خریداری کند.

فواید سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

همان طور که در قسمت های قبلی مقاله هم بیان کردیم، این نوع صندوق‌ ها امکان سرمایه ‌گذاری با پول‌ های کم و متوسط و البته زیاد را در بخش مسکن برای سرمایه‌ گذاران خود فراهم می ‌کنند. سرمایه ‌گذاران با سرمایه‌ گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن می توانند انتظار داشته باشند که متناسب با رشد نرخ مسکن، سرمایه آن ها نیز رشد کند. در ادامه به یک سری از فواید این نوع صندوق ها اشاره می کنیم:

فواید سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

  • امکان سرمایه گذاری با سرمایه های خرد در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

سرمایه ‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن، بیش از همه برای افرادی که سرمایه خرد دارند و نمی توانند به صورت مستقل اقدام به خرید مسکن کنند، مفید است.

  • وجود کارشناسان زبده در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

سرمایه ‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن، فقط برای افرادی که سرمایه کمی دارند، مفید نیست. بلکه حتی افرادی که سرمایه ‌های زیادی دارند نیز می ‌توانند به جای سرمایه ‌گذاری مستقیم در بخش مسکن از سرمایه ‌گذاری غیر مستقیم در این حوزه استفاده کنند. یعنی ابتدا پول خود را در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن قرار دهند و کارشناس زبده و با تجربه این صندوق، اقدام به سرمایه ‌گذاری در بخش مسکن کنند.

در واقع حتی اگر پول خیلی زیادی هم داشته باشید شاید ندانید که دقیقاً در چه زمانی باید مسکن را بخرید و در چه زمانی آن را بفروشید و همچنین شاید دقیقاً ندانید که در کدام نقطه از شهر باید مسکن را خریداری کنید تا سود بیشتری عاید شما شود. همه این‌ ها را کارشناسان این صندوق ‌ها بهتر از شما می دانند.

  • نقدشوندگی بالای صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

فایده بعدی سرمایه‌ گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن، نقد شوندگی بسیار بالای آن است. در واقع وقتی که شما سرمایه خود را صرف خرید یک مسکن می کنید حتی اگر این مسکن، رشد قیمت مناسبی هم داشته باشد برای فروش آن باد مدت زمانی را صرف کنید. این قضیه در زمان هایی که بازار مسکن راکد است بیشتر مشهود خواهد بود. وقتی که شما سرمایه خود را در این صندوق‌ ها قرار دهید بدون نگرانی خاصی می‌ توانید هر موقع که خواستید پول خود را برداشت کنید.

البته همه صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن از لحاظ نقد شوندگی مثل همدیگر نیستند. آن دسته از این نوع صندوق‌ ها که در بورس اوراق بهادار لیست شده‌ اند، نقد شوندگی بسیار بالاتری نسبت به مواردی دارند که در بورس اوراق بهادار وجود ندارند. بنابراین اگر قصد سرمایه ‌گذاری در این نوع صندوق‌ ها را دارید، حتماً به سراغ آن هایی بروید که در بورس اوراق بهادار حضور دارند. در این صورت شما می ‌توانید به راحتی سهام خود در این صندوق‌ ها را به صورت آنلاین خرید و فروش کنید.

  • رهایی از گیر و بندهای اداری با سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

فایده آخر سرمایه ‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن، کم شدن دردسرهای اداری و دردسرهای مربوط به سند زدن و کارهای شهرداری و بنگاه و غیره است. در واقع شما می‌ توانید با سرمایه ‌گذاری در این نوع صندوق‌ ها، بدون صرف وقت خاصی و بدون دوندگی و انجام کارهای اداری، در حوزه محبوب خود یعنی حوزه مسکن سرمایه ‌گذاری کنید و از رشد قیمت مسکن در کشور، شما نیز منتفع بشوید.

  • معافیت مالیاتی سرمایه ‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

در صورتی که الزامات قانونی رعایت شود، سود تقسیمی از سرمایه ‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن شامل معافیت مالیاتی می ‌شود. این معافیت مالیاتی در نهایت باعث خواهد شد که شما سود بیشتری از سرمایه ‌گذاری در حوزه مسکن از طریق صندوق نسبت به سرمایه ‌گذاری در حوزه مسکن به صورت مستقیم ببرید.

  • تنوع سرمایه‌ گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

وقتی که شما سرمایه خود را در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن قرار می ‌دهید، امکان سرمایه ‌گذاری در انواع مستغلات مسکونی و غیر مسکونی را برای خود فراهم می ‌کنید. در واقع یک صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن، دارایی تحت مالکیت خود را در انواع مستغلات از مراکز خرید گرفته تا ساختمان ‌های تجاری و از هتل‌ها گرفته تا شرکت ‌های صنعتی صرف می‌ کند. این تنوع بالا باعث می ‌شود که ریسک سرمایه‌ گذاری در این نوع صندوق‌ ها کاهش بسیار زیادی پیدا کند.

  • تقسیم سود ماهیانه توسط صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

خوشبختانه صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن به تقسیم سود ماهیانه بین سرمایه ‌گذاران خود می ‌پردازند. شما می ‌توانید از این مطمئن باشید که هر ماه مبلغی هر چند ناچیز به دست خواهید آورد.

  • رشد و پیشرفت کشور با سرمایه گذاری مردم در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن

تمام فوایدی که برای سرمایه ‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن برشمردیم شامل حال سرمایه ‌گذاران می ‌شد. اما سرمایه ‌گذاری در این نوع صندوق‌ها، یک فایده دیگر هم دارد و آن هم این است که امکان ساخت و اجرای پروژه‌ های بزرگ مانند هتل ‌های بزرگ یا مراکز خرید بزرگ و غیره را فراهم می ‌کند.

در واقع این نوع صندوق‌ ها سرمایه بسیار زیادی را از مردم جمع می‌ کنند و با این سرمایه بزرگ می ‌توانند پروژه ‌هایی را چه در بخش ساخت و چه در بخش خرید به سرانجام برسانند که امکان انجام آن ها به تنهایی و یا حتی با همکاری چند سرمایه ‌گذار فراهم نیست و یا امکان آن به سختی فراهم است.

رشد و پیشرفت کشور با سرمایه گذاری مردم در صندوق سرمایه گذاری املاک

نتیجه گیری

صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن، یکی از انواع صندوق‌ های مالی است که در کشور ما وجود دارد. این نوع صندوق مالی در حوزه مسکن فعالیت می‌ کند. اگر علاقمند به سرمایه ‌گذاری در بخش مسکن هستید، می‌ توانید سرمایه خود را در این صندوق قرار دهید. علاوه بر صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن، صندوق های دیگری نظیر صندوق سهامی، صندوق مختلط، صندوق اهرمی و صندوق درآمد ثابت وجود دارد که می توانید درباره آنها در سایت آراد کتاب بیشتر بخوانید.

همچنین اگر به تازگی به جمع سرمایه گذاران بازار بورس پیوسته‌اید، پیشنهاد می کنیم، کتاب بازار بورس برای مبتدیان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *